SZWEDZKI TORT KANAPKOWY

sobota, 31 marca 2012

Wspomnienia. 
Ile razy zrobię ten tort, tyle razy przywołuje on wspomnienia z wakacji w czasie studiów. Pracę w Szwecji - rozwożenie nocą pachnących świeżym drukiem gazet. Uśnięcie na rowerze. Odkrycie pięknych potoków. Ciszę w dolinie. Zające. Moje przejście na wegetarianizm. Quorn. Ślimaki w skrzynkach pocztowych. Brak płotów i ta niesamowita przestrzeń. Malowanie domu. Spokój. Język. Jönköping.
Czasami mi się zatęskni.




Dzisiaj zrobimy tort kanapkowy. Pierwszy raz spróbowałam go właśnie w Szwecji. Zaskoczył mnie totalnie smakiem - połączenie dwóch mas, które będziemy dziś robić, jest po prostu GENIALNE. 
Nie znam nikogo, komu by nie smakował :)
Pasuje idealnie na imprezę, zawsze wzbudza wielkie zaciekawienie !
 

 PRZEPIS NA CHLEB

- 25 g drożdży
- 2 łyżki margaryny
- 250 ml mleka
- 3/4 łyżeczki soli 
- 1 łyżka cukru
- 400 g mąki 

Rozpuszczamy margarynę. Gdy już trochę ostygnie dolewamy mleko i podgrzewamy wszystko do ok 37'C. Dodajemy sól i cukier, mieszamy. Dosypujemy powoli mąkę, wyrabiając ciasto. Zostawiamy je na 30 min pod przykryciem w ciepłym miejscu. 
Następnie wypełniamy ciastem tortownicę (średnica ok 24 cm). Tam również zostawiamy ciasto na ok. 15 min na wyrośnięcie. 
Pieczemy na dole piekarnika w 200'C ok 25 min. 

Gdy już ostudzimy chlebek, ścinamy wszelkie wybrzuszenia i przecinamy go na 3 części. Jeśli się nie uda, bo chleb jest zbyt niski, radzę upiec jeszcze jeden, to bardzo ważne, by były 3 warstwy :)

Taki chlebek będziemy przekładali dwoma masami.

I MASA

- 200 ml jogurtu naturalnego kremowego (grecki najlepszy)
- pół ogórka zielonego
- 3 łyżki posiekanej czerwonej cebuli
- 100g fety
- sól, pieprz 
- 1-3 ząbki czosnku 

 Ogórek zatrzeć, posolić, odcisnąć, zmiażdżyć fetę i zmieszać z resztą. Przyprawić do smaku solą i pieprzem.

II MASA

- 8 kawałków suszonych pomidorów w oleju 
- 150 ml gęstej śmietany 18%
- 1 łyżka przecieru pomidorowego
- 2 łyżki posiekanej bazylii świeżej (ew. suszonej)
- sól, pieprz 

Pomidorki kroimy drobniutko, mieszamy z resztą, doprawiamy do smaku. 

CO ROBIMY DALEJ:
Chlebek przekładamy tymi dwoma masami. Na zewnątrz smarujemy go mieszanką majonezu ze śmietaną (tak, by nie spływała) i przybieramy wg uznania warzywami i owocami. 

Mój tort przybrałam różnego rodzaju pomidorkami i ogórkiem, z którego powycinałam gwiazdki foremką do ciasteczek. 




Serdecznie polecam stronę 

http://www.naukaszwedzkiego.pl/szwecja/kuchnia/

gdzie znajdziecie inne ciekawe przepisy z kuchni szwedzkiej, pomysły na przybranie tortu kanapkowego i inne masy do przełożenia. 
To właśnie od Gosi, autorki wielu książek i samej powyższej strony, otrzymałam dzisiejszy przepis. Jeden z moich ulubionych.

Smacznego Kochani :) 

A poniżej kilka wspomnień...


 






 :)




5 komentarze:

Daniel Kacprzyk - Kromcio pisze...
Ten komentarz został usunięty przez autora.
Daniel Kacprzyk - Kromcio pisze...

Świetny pomysł! Nigdy nie widziałem :)

A skrzynka na listy -boska :P

majaroma: e-mail: jaxos222@gmail.com pisze...

Fajne zdjęcia. Będę tam już niedługo.
A torty przepyszne. Też zrobię na święta. Chyba....

Veggie pisze...

Jeszcz nie byłam w Szwecji, ale lubię skandynawskie klimaty. Zainspirowana szwedzkimi filmami, pomalowałam w ten weekend prawie całe mieszkanie na szaro! Taki tort smakowałby mi gwarantowanie. Więcej takich międzynarodowych pomysłów :-)

burczymiwbrzuchu pisze...

Tort kanapkowy zawsze mi się podobał, kiedyś muszę go w końcu zrobić! Można go potraktować jak wytrawny mazurek :)

Prześlij komentarz

Wegetari-anka Copyright © 2009 Special Thanks to Bread Machine | Exercise Equipment | CTR Theme by Blogger Templates